Συχνές ερωτήσεις για τον Κώδικα Δεοντολογίας
Απαντήσεις σε συχνές ερωτήσεις δανειοληπτών και εγγυητών δανείων για τον Κώδικα Δεοντολογίας του Ν.4224/2013 και τη ρύθμιση οφειλών.
Εάν έχετε άλλες απορίες ή σας ενδιαφέρει να ρυθμίσετε τις οφειλές σας εκτός του πλαισίου του κώδικα δεοντολογίας, πατήστε εδώ.
Ποιος είναι ο σκοπός του Κώδικα Δεοντολογίας;
Έγκαιρη και σαφής ενημέρωση
Ο Κώδικας Δεοντολογίας (ΕΠΑΘ 392/1/31.5.2021, ΦΕΚ Β’ 2411, όπως ισχύει) θεσπίστηκε κατ’ εφαρμογή της παρ. 2 του άρθρου 1 του N.4224/2013 με σκοπό τη διασφάλιση της έγκαιρης και με σαφήνεια ενημέρωσης των δανειοληπτών που αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες αναφορικά με τη δυνατότητα ένταξής τους στη διαδικασία ρύθμισης των οφειλών τους.
Εμπιστοσύνη, αμοιβαία δέσμευση και πληροφόρηση
Με τον Κώδικα Δεοντολογίας θεσπίζονται γενικές αρχές συμπεριφοράς και επικοινωνίας και υιοθετούνται βέλτιστες πρακτικές, διαδικασίες και χρονοδιαγράμματα με στόχο την ενίσχυση του κλίματος εμπιστοσύνης, την αμοιβαία δέσμευση και την ανταλλαγή της αναγκαίας πληροφόρησης μεταξύ δανειολήπτη και εταιρείας διαχείρισης απαιτήσεων που ενεργεί για λογαριασμό του δανειστή.
Σκοπός αυτών των αρχών και πρακτικών είναι κάθε πλευρά να είναι σε θέση να σταθμίσει τα οφέλη ή τις συνέπειες εναλλακτικών λύσεων εξυπηρέτησης (λύσεις ρύθμισης) ή οριστικού διακανονισμού (λύσεις οριστικής διευθέτησης) των οφειλών σε καθυστέρηση των οποίων η δανειακή σύμβαση δεν έχει καταγγελθεί, με τελικό σκοπό την επιλογή της καταλληλότερης, κατά περίπτωση, λύσης.
Ήδη σήμερα δυνάμει της ΚΥΑ 145947/2023 (ΦΕΚ 5909/Β΄/10-10-2023) των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδας (εφεξής η «ΚΥΑ») που εκδόθηκε κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 39 του Ν. 4818/2021, τέθηκε από 16/10/2023 σε εφαρμογή η νέα ηλεκτρονική πλατφόρμα διμερών ρυθμίσεων δανείων σύμφωνα με τον αναθεωρημένο Κώδικα Δεοντολογίας Τραπεζών του ν. 4224/2013.
Με τη νέα διαδικασία που εισήγαγε το άρθρο 39 του Ν. 4818/2021 και η κατ’ εξουσιοδότηση αυτού παραπάνω ΚΥΑ, το Στάδιο 2 («Συγκέντρωση οικονομικών και άλλων πληροφοριών από τον δανειολήπτη») και το Στάδιο 4 («Πρόταση κατάλληλης λύσης») της διαδικασίας επίλυσης καθυστερήσεων (Δ.Ε.Κ.) του Κώδικα Δεοντολογίας διεξάγονται πλέον αποκλειστικά μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας, που αναπτύσσεται από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης (Γ.Γ.Π.Σ.Δ.Δ.) σε συνεργασία με την Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (Ε.Γ.Δ.Ι.Χ.) (εφεξής η «Ψηφιακή Πλατφόρμα του Κώδικα Δεοντολογίας» ή η «Πλατφόρμα»). Η Ψηφιακή Πλατφόρμα του Κώδικα Δεοντολογίας υποστηρίζει τον μηχανισμό του Κώδικα Δεοντολογίας, καταγράφοντας τα βήματα της Δ.Ε.Κ. και το χρονισμό τους.
Αποκλειστικά δια της ως άνω Πλατφόρμας οι δανειολήπτες (φυσικά πρόσωπα και νομικά πρόσωπα - πολύ μικρές επιχειρήσεις) έχουν τη δυνατότητα να ρυθμίσουν διμερώς τα δάνειά τους απευθείας με το εκάστοτε Χρηματοπιστωτικό Ίδρυμα και τις Εταιρείες Διαχείρισης απαιτήσεων συμπεριλαμβανομένης της doValue Greece, που ενεργούν για λογαριασμό των δικαιούχων των απαιτήσεων και να υποβάλλουν τις αιτήσεις τους για τη διεξαγωγή του Σταδίου 2 της Δ.Ε.Κ., οι οποίες δρομολογούνται δια της Πλατφόρμας στην εκάστοτε εταιρεία διαχείρισης απαιτήσεων ή χρηματοδοτικό και πιστωτικό ίδρυμα. Μετά την αξιολόγηση των αιτήσεων που υποβάλλονται κατά τα παραπάνω, οι εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων και τα χρηματοδοτικά και πιστωτικά ιδρύματα υποβάλλουν εν συνεχεία μια ή περισσότερες εναλλακτικές λύσεις ρύθμισης ή/και λύση/εις οριστικής διευθέτησης στα πλαίσια της διεξαγωγής του Σταδίου 4 της Δ.Ε.Κ., που ομοίως λαμβάνει χώρα αποκλειστικά δια της ως άνω Πλατφόρμας.
Στην Πλατφόρμα παρέχεται πρόσβαση μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr-ΕΨΠ). Για την είσοδο στην Πλατφόρμα απαιτείται η αυθεντικοποίηση του φυσικού προσώπου - χρήστη με τη χρήση των κωδικών - διαπιστευτηρίων της Γ.Γ.Π.Σ.Δ.Δ. (taxisnet). Η Πλατφόρμα είναι προσβάσιμη μέσω του gov.gr στην ενότητα «Περιουσία και Φορολογία» και την υποενότητα «Διαχείριση Οφειλών», στον παρακάτω σύνδεσμο: https://www.gov.gr/ipiresies/periousia-kai-phorologia/diakheirise-opheilon/kodikas-deontologias.
Σημειώνεται ότι θα πρέπει να υποβληθεί διακριτή αίτηση ανά χαρτοφυλάκιο εκάστοτε δικαιούχου που τελεί υπό τη διαχείριση της Εταιρείας Διαχείρισης.
Δικαιώματα και υποχρεώσεις
Σε αυτό το κλίμα, οι εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων που ενεργούν για λογαριασμό του δανειστή καλούνται να ενημερώσουν τους δανειολήπτες με σαφήνεια για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους, σε όλα τα στάδια της διαδικασίας για την εξεύρεση λύσης, είτε πρόκειται για ρύθμιση είτε για οριστική διευθέτηση των καθυστερημένων οφειλών τους.
Παράλληλα, οι δανειολήπτες οφείλουν να εισέρχονται στην Ψηφιακή Πλατφόρμα του Κώδικα Δεοντολογίας εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας και να υποβάλλουν αποκλειστικά μέσω αυτής αίτηση για ρύθμιση των οφειλών τους, να προβαίνουν στο πλαίσιο αυτό σε ορθή και πλήρη συμπλήρωση των στοιχείων της αίτησης (με πλήρη καταγραφή όλων των οικονομικών και άλλων στοιχείων), καθώς και στην επισύναψη όλων των απαιτούμενων δικαιολογητικών ή όσων επιπλέον αιτηθούν οι εταιρείες διαχείρισης που ενεργούν για λογαριασμό του εκάστοτε δανειστή, να ανταποκρίνονται με πνεύμα συνεργασίας στις προσκλήσεις αυτών και γενικά να προβαίνουν στις απαιτούμενες ενέργειες εντός των προβλεπόμενων προθεσμιών διεξαγωγής σταδίων της Πλατφόρμας για την εξεύρεση λύσεων στη διαχείριση των οφειλών τους.
Τι απαιτείται από τους δανειολήπτες που υπάγονται στον Κώδικα Δεοντολογίας;
Επιπλέον των υποχρεώσεων που απορρέουν από τις δανειακές συμβάσεις, ο Κώδικας Δεοντολογίας απαιτεί κατ’ ελάχιστον από τους δανειολήπτες:
- Τα πλήρη και επικαιροποιημένα στοιχεία επικοινωνίας τους.
- Τη συνεργασία τους με την εταιρεία διαχείρισης απαιτήσεων που ενεργεί για λογαριασμό του δανειστή για την εξεύρεση μιας αμοιβαία αποδεκτής λύσης ρύθμισης ή οριστικής διευθέτησης.
- Την έγκαιρη και πλήρη παροχή πληροφοριών για την τρέχουσα ή και μελλοντική οικονομική τους κατάσταση. Η επεξεργασία των πληροφοριών θα επιτρέψει τον προσδιορισμό εναλλακτικών προτάσεων για λύσεις.
Η μη ανταπόκριση των δανειοληπτών εμπρόθεσμα στα ανωτέρω συνεπάγεται τον χαρακτηρισμό τους ως μη συνεργάσιμων και κατά συνέπεια την άσκηση των νόμιμων δικαιωμάτων από μέρους του δανειστή.
Σε ποιον βαθμό ο Κώδικας Δεοντολογίας διασφαλίζει ενιαία αντιμετώπιση όλων των δανειοληπτών σε καθυστέρηση;
Σύμφωνα με τον Κώδικα Δεοντολογίας, οι εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων που ενεργούν για λογαριασμό του δανειστή υποχρεούνται να θεσπίσουν και να τηρούν τη Διαδικασία Επίλυσης Καθυστερήσεων για να διασφαλίζεται η ενιαία αντιμετώπιση των δανειοληπτών με ληξιπρόθεσμες οφειλές.
Ειδικά για τα φυσικά πρόσωπα που εντάσσονται σε κοινωνικά ευπαθείς ομάδες, οι εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων που ενεργούν για λογαριασμό του δανειστή οφείλουν να υιοθετήσουν ειδική πολιτική χειρισμού αυτών, ενσωματώνοντας σχετικά κριτήρια στην πολιτική τους.
Ποιοι υπάγονται στον Κώδικα Δεοντολογίας;
Ο Κώδικας Δεοντολογίας ισχύει για όλους τους ενεχόμενους, πρωτοφειλέτες, συνοφειλέτες και εγγυητές, συμπεριλαμβανομένων τυχόν τρίτων προσώπων που έχουν παράσχει προσημείωση υποθήκης / υποθήκη στη μοναδική κατοικία τους, οι οποίοι έχουν δανειακές συμβάσεις για:
- Καταναλωτικά δάνεια
- Στεγαστικά δάνεια
- Πιστωτικές κάρτες
- Δάνεια ατομικών επιχειρήσεων και ελεύθερων επαγγελματιών
- Δάνεια πολύ μικρών επιχειρήσεων με μέσο όρο κύκλου εργασιών κατά τα τελευταία 3 φορολογικά έτη που δεν υπερβαίνει το ποσό του 1.000.000€
Είμαι εγγυητής σε δανεισμό τρίτου. Υπάγομαι στον Κώδικα Δεοντολογίας;
Κάθε διάταξη του Κώδικα Δεοντολογίας του Ν.4224/2013 που αφορά δανειολήπτες, αφορά και τους εγγυητές.
Η έναρξη εφαρμογής της Διαδικασίας Επίλυσης Καθυστερήσεων γνωστοποιείται ταυτόχρονα στους δανειολήπτες και τους εγγυητές.
Ποιες περιπτώσεις εξαιρούνται από την εφαρμογή του Κώδικα Δεοντολογίας;
Από την εφαρμογή του Κώδικα Δεοντολογίας εξαιρούνται:
- «Απαιτήσεις από συμβάσεις που έχουν καταγγελθεί πριν από την 01.01.2015.
- Απαιτήσεις έναντι δανειολήπτη που δεν υπερβαίνουν κανένα από τα κατωτέρω υπό στοιχεία (α) και (β) όρια:
- (α) το ποσό των χιλίων (1.000) ευρώ, στην περίπτωση απαιτήσεων έναντι δανειοληπτών φυσικών προσώπων, υπολογιζόμενο ως το άθροισμα των οφειλών του δανειολήπτη προς το ίδρυμα ή
- (β) το ποσό των πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ, σε περιπτώσεις δανειοληπτών νομικών προσώπων – πολύ μικρών επιχειρήσεων, υπολογιζόμενο ως το άθροισμα των οφειλών του δανειολήπτη προς το ίδρυμα.
- Απαιτήσεις έναντι νομικών προσώπων που δεν αποτελούν «πολύ μικρές επιχειρήσεις».
Περαιτέρω, η Εταιρεία δεν υποχρεούται να εκκινήσει ή δύναται να αναστείλει ή αναστέλλει, την ήδη εκκινηθείσα Διαδικασία Επίλυσης Καθυστερήσεων (Δ.Ε.Κ.):
- Όταν ο δανειολήπτης έχει υποβάλει αίτηση για εξωδικαστική ρύθμιση οφειλής σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 8 του ν. 4738/2020 ή όταν η Εταιρεία έχει κοινοποιήσει στον οφειλέτη πρόσκληση για εξωδικαστική αναδιάρθρωση οφειλής σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 8 του ν. 4738/2020 και για το χρονικό διάστημα έως την για οποιοδήποτε λόγο περάτωση της διαδικασίας ως άκαρπης.
- Όταν έχει υπογραφεί σύμβαση αναδιάρθρωσης οφειλών, η οποία δεν τελεί υπό την αίρεση συναίνεσης του Δημοσίου ή Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης, και η Εταιρεία ή ο φορέας της απαίτησης είναι καταλαμβανόμενος πιστωτής ή παράγονται για την Εταιρεία ή τον φορέα της απαίτησης αποτελέσματα δυνάμει της παρ. 2 του άρθρου 5 του ν. 4738/2020.
- Όταν ο δανειολήπτης ή η Εταιρεία ή άλλος πιστωτής έχει υποβάλει αίτηση για επικύρωση συμφωνίας εξυγίανσης του δανειολήπτη και εφόσον επικυρωθεί ή συναφθεί σύμφωνα με το άρθρο 41 του ν. 4738/2020 ή την παρ. 5 του άρθρου 103 του ν. 3588/2007, ως η παρ. 1.α) του άρθρου 265 του ν. 4738/2020 ορίζει, και είναι δεσμευτική για το ίδρυμα.
- Όταν ο δανειολήπτης ή η Εταιρεία ή άλλος πιστωτής έχει υποβάλει αίτηση για κήρυξη του δανειολήπτη σε πτώχευση και για το χρονικό διάστημα έως την τυχόν απόρριψή της.
- Όταν ο δανειολήπτης έχει υποβάλει αίτηση για υπαγωγή σε διαδικασία του ν. 3588/2007 ή του ν. 3869/2010 ή του ν. 4605/2019 ή του ν. 4469/2017, η οποία εκκρεμεί, ή εκκρεμεί η έκδοση δικαστικής απόφασης ή η ίδια η διαδικασία, ή όταν ο οφειλέτης έχει υπαχθεί στη διαδικασία του άρθρου 68 του ν. 4307/2014, η οποία εκκρεμεί.
- Όταν συντρέχει η περ. ε) της παρ. 3 του άρθρου 7 του ν. 4738/2020.
- Όταν ο δανειολήπτης-νομικό πρόσωπο έχει τεθεί σε εκκαθάριση.
- Απαιτήσεις έναντι δανειολήπτη, κατά του οποίου τρίτοι πιστωτές έχουν κινήσει δικαστικές ενέργειες για την εξασφάλιση προς αυτούς χρεών.
Τονίζεται ότι η Εταιρεία υποχρεούται να εντάξει στο Στάδιο 3 (Αξιολόγηση οικονομικών στοιχείων) της Διαδικασίας Επίλυσης Καθυστερήσεων δανειολήπτη, εφόσον αυτός προσέλθει και υποβάλει με δική του πρωτοβουλία την προβλεπόμενη αίτηση στην Ψηφιακή Πλατφόρμα του Κώδικα Δεοντολογίας με την απαιτούμενη πληροφόρηση για την αξιολόγηση της ικανότητας αποπληρωμής των οφειλών του, εκτός εάν συντρέχει μία εκ των παραπάνω υπό 1-8 περιπτώσεων.
Τι είναι η Διαδικασία Επίλυσης Καθυστερήσεων;
Με τη Διαδικασία Επίλυσης Καθυστερήσεων καθορίζεται ο τρόπος διαχείρισης και αντιμετώπισης δανειοληπτών με καθυστερημένες οφειλές.
Στη Διαδικασία Επίλυσης Καθυστερήσεων υπάγονται δανειολήπτες, φυσικά πρόσωπα και νομικά πρόσωπα-πολύ μικρές επιχειρήσεις με μέσο όρο κύκλου εργασιών κατά τα τελευταία 3 φορολογικά έτη που δεν υπερβαίνει το ποσό του 1.000.000€.
Η Διαδικασία Επίλυσης Καθυστερήσεων έχει 5 στάδια:
- Επικοινωνία με τον δανειολήπτη
- Συγκέντρωση οικονομικών και άλλων πληροφοριών από τον δανειολήπτη (Στάδιο που διεξάγεται αποκλειστικά μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας του Κώδικα Δεοντολογίας)
- Αξιολόγηση των οικονομικών στοιχείων
- Πρόταση κατάλληλης λύσης ρύθμισης ή οριστικής διευθέτησης στον δανειολήπτη (Στάδιο που διεξάγεται αποκλειστικά μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας του Κώδικα Δεοντολογίας)
- Διαδικασία Εξέτασης Ενστάσεων
Μετά από ποια χρονική στιγμή μια οφειλή υπάγεται στη Διαδικασία Επίλυσης Καθυστερήσεων;
Η οφειλή υπάγεται στη Διαδικασία Επίλυσης Καθυστερήσεων με την αρχική καθυστέρηση καταβολής, εν όλω ή εν μέρει από τον δανειολήπτη. Στην περίπτωση αυτή η τράπεζα θα επιχειρήσει επικοινωνία συμβουλευτικού χαρακτήρα με τον δανειολήπτη. Στην συνέχεια με την παρέλευση 30 ημερολογιακών ημερών από τη μη έγκαιρη καταβολή οφειλής η τράπεζα αποστέλλει γραπτή ειδοποίηση στον δανειολήπτη, με την οποία τον ενημερώνει για:
- Την ένταξή του στη ΔΕΚ
- Τα στοιχεία της ληξιπρόθεσμης οφειλής του
- Την ανάγκη υποβολής αίτησης εκ μέρους του στην Ψηφιακή Πλατφόρμα του Κώδικα Δεοντολογίας μετά των οικονομικών/περιουσιακών στοιχείων του για την εξεύρεση εναλλακτικής λύσης για ρύθμιση ή οριστική διευθέτηση
Η γραπτή ειδοποίηση αποστέλλεται εντός 15 ημερολογιακών ημερών από την ημερομηνία που η οφειλή περιήλθε σε καθυστέρηση 30 ημερολογιακών ημερών, εκτός εάν ο δανειολήπτης έχει στο μεταξύ προβεί σε ολική καταβολή της οφειλής του ή βρίσκεται ήδη σε διαδικασία ρύθμισης με την εταιρεία διαχείρισης απαιτήσεων που ενεργεί για λογαριασμό του δανειστή.
Εάν ο δανειολήπτης δεν συμφωνεί με την πρόταση ρύθμισης ή οριστικής διευθέτησης της εταιρείας, τι επιλογές έχει;
Εντός 15 εργάσιμων ημερών από την παρουσίαση της πρότασης για ρύθμιση ή οριστική διευθέτηση στην Ψηφιακή Πλατφόρμα του Κώδικα Δεοντολογίας, ο δανειολήπτης θα πρέπει να γνωστοποιήσει στην doValue Greece μέσω της Ψηφιακής Πλατφόρμας του Κώδικα Δεοντολογίας τη συναίνεση του στην προτεινόμενη λύση ή την άρνηση του για την προτεινόμενη λύση ή να υποβάλλει συγκεκριμένη αντιπρόταση.
Υποβολή αντιπρότασης
Σε περίπτωση υποβολής αντιπρότασης από την πλευρά του δανειολήπτη, η εταιρεία διαχείρισης απαιτήσεων που ενεργεί για λογαριασμό του δανειστή την αξιολογεί και εντός 1 μήνα γνωστοποιεί δια της Πλατφόρμας στον δανειολήπτη είτε ότι την απορρίπτει και παραμένει ενεργή η αρχική της πρόταση είτε υποβάλλει στον δανειολήπτη νέα πρόταση η οποία είναι και η τελική.
Μη ανταπόκριση στην πρόταση της εταιρείας διαχείρισης απαιτήσεων
Σε περίπτωση που ο δανειολήπτης δεν ανταποκριθεί στην πρόταση της εταιρείας διαχείρισης απαιτήσεων που ενεργεί για λογαριασμό του δανειστή (είτε πρόκειται για την αρχική πρόταση είτε πρόκειται για πρόταση κατόπιν αξιολόγησης αντιπρότασης του δανειολήπτη) εντός του προβλεπόμενου χρονικού διαστήματος, η εταιρεία διαχείρισης απαιτήσεων που ενεργεί για λογαριασμό του δανειστή είναι υποχρεωμένη με βάση τον Κώδικα Δεοντολογίας να προβεί σε χαρακτηρισμό του δανειολήπτη ως μη συνεργάσιμου και να δρομολογήσει όλες τις κατά νόμο ενέργειες.
Στο σημείο αυτό τονίζεται ότι, ακόμη και στην περίπτωση δανειολήπτη που δεν κατηγοριοποιείται (κατά τους ορισμούς του Κώδικα Δεοντολογίας) ως μη συνεργάσιμος, η εταιρεία διαχείρισης απαιτήσεων που ενεργεί για λογαριασμό του δανειστή (υπό τον όρο της δέουσας ολοκλήρωσης των ενεργειών που απαιτούνται στο πλαίσιο του Κώδικα Δεοντολογίας) δύναται να δρομολογεί τις νόμιμες ενέργειες για την ικανοποίηση των απαιτήσεων του δανειστή.
Μπορεί ο δανειολήπτης να ζητήσει παρέμβαση ανεξάρτητου φορέα στο πλαίσιο της Διαδικασίας Επίλυσης Καθυστερήσεων;
Ο δανειολήπτης μπορεί να ζητήσει συνδρομή και πρόσθετες πληροφορίες για την εφαρμογή του Κώδικα Δεοντολογίας, στα Γραφεία και τα Κέντρα Ενημέρωσης και Υποστήριξης Δανειοληπτών της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (Ε.Γ.Δ.Ι.Χ.) ή στην αντίστοιχη ιστοσελίδα.
Πότε χαρακτηρίζεται μη συνεργάσιμος ένας δανειολήπτης;
Η εταιρεία διαχείρισης απαιτήσεων που ενεργεί για λογαριασμό του δανειστή χαρακτηρίζει τον δανειολήπτη ως μη συνεργάσιμο όταν:
- Δεν παρέχει πλήρη και επικαιροποιημένα στοιχεία επικοινωνίας στην εταιρεία διαχείρισης απαιτήσεων που ενεργεί για λογαριασμό του δανειστή ή σε όποιον ενεργεί νομίμως για λογαριασμό της (π.χ. αριθμό σταθερού ή κινητού τηλεφώνου, αριθμό φαξ, email, διεύθυνση κατοικίας και εργασίας) και δεν προβαίνει σε ορισμό συγγενικού ή φιλικού προσώπου ως αντικλήτου επικοινωνίας για κάθε περίπτωση που ο ίδιος δεν είναι διαθέσιμος.
- Δεν είναι διαθέσιμος σε επικοινωνία με την εταιρεία διαχείρισης απαιτήσεων που ενεργεί για λογαριασμό του δανειστή ή με όποιον ενεργεί νομίμως για λογαριασμό αυτής, και δεν ανταποκρίνεται με ειλικρίνεια και σαφήνεια σε κλήσεις και επιστολές της εταιρείας διαχείρισης απαιτήσεων που ενεργεί για λογαριασμό του δανειστή ή όποιου ενεργεί νομίμως για λογαριασμό της, αυτοπροσώπως είτε δια του αντικλήτου του, με κάθε πρόσφορο τρόπο, εντός 15 εργάσιμων ημερών.
- Δεν προβαίνει, αυτοπροσώπως είτε δια του αντικλήτου του, σε πλήρη και ειλικρινή γνωστοποίηση πληροφοριών προς την εταιρεία διαχείρισης απαιτήσεων που ενεργεί για λογαριασμό του δανειστή ή όποιον ενεργεί νομίμως για λογαριασμό της, αναφορικά με την τρέχουσα οικονομική του κατάσταση, εντός 15 εργασίμων ημερών από την ημέρα μεταβολής της ή εντός 15 εργάσιμων ημερών από την ημέρα που θα ζητηθούν ανάλογες πληροφορίες από την εταιρεία διαχείρισης απαιτήσεων που ενεργεί για λογαριασμό του δανειστή ή όποιον ενεργεί νομίμως για λογαριασμό της.
- Δεν προβαίνει, αυτοπροσώπως είτε δια του αντικλήτου του, σε πλήρη και ειλικρινή γνωστοποίηση πληροφοριών προς την εταιρεία διαχείρισης απαιτήσεων που ενεργεί για λογαριασμό του δανειστή ή όποιον ενεργεί για λογαριασμό της, οι οποίες θα έχουν σημαντικές επιπτώσεις στη μελλοντική οικονομική του κατάσταση, εντός 15 εργάσιμων ημερών από την ημέρα που θα περιέλθουν σε γνώση του, όπως πλήρωση προϋποθέσεων λήψης επιδόματος, εμφάνιση νέων περιουσιακών στοιχείων που θα περιέλθουν στην κυριότητά του (π.χ. κληρονομιά), απώλεια κυριότητας περιουσιακών στοιχείων, ανακοινώσεις απόλυσης, καταγγελίες μισθώσεων, εξαγορά ασφαλιστικών προϊόντων, κέρδη οποιασδήποτε μορφής κ.ά.
- Δεν συνεργάζεται με την εταιρεία διαχείρισης απαιτήσεων που ενεργεί για λογαριασμό του δανειστή με σκοπό τη διερεύνηση εναλλακτικής πρότασης για ρύθμιση με την εταιρεία διαχείρισης απαιτήσεων που ενεργεί για λογαριασμό του δανειστή ή όποιον ενεργεί νομίμως για λογαριασμό της, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στον Κώδικα Δεοντολογίας του Ν.4224/2013.
Περαιτέρω, ήδη σήμερα με την έκδοση της ΚΥΑ και την θέση σε εφαρμογή της Πλατφόρμας για την διεξαγωγή των Σταδίων 2 και 4 της Δ.Ε.Κ. του Κώδικα Δεοντολογία, μη συνεργάσιμος θα χαρακτηρίζεται και ο δανειολήπτης που:
- Δεν υποβάλει αίτηση στην Ψηφιακή Πλατφόρμα του Κώδικα Δεοντολογίας εντός της προβλεπόμενης από τον ορισμό του «συνεργάσιμου δανειολήπτη» προθεσμίας των 15 εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία επίδοσης της Ειδοποίησης της Εταιρείας.
- Δεν προβαίνει, στα πλαίσια της διεξαγωγής της διαδικασίας στην Ψηφιακή Πλατφόρμα του Κώδικα Δεοντολογίας, σε ορθή και πλήρη συμπλήρωση των στοιχείων της αίτησης, με πλήρη και επικαιροποιημένα στοιχεία επικοινωνίας, ορισμό συγγενικού ή φιλικού προσώπου ως αντικλήτου επικοινωνίας για κάθε περίπτωση που ο ίδιος δεν είναι διαθέσιμος, πλήρη καταγραφή όλων των οικονομικών και άλλων στοιχείων για τρέχουσα οικονομική και περιουσιακή του κατάσταση, ειλικρινή γνωστοποίηση πληροφοριών οι οποίες θα έχουν σημαντικές επιπτώσεις στη μελλοντική οικονομική του κατάσταση, εντός 15 εργάσιμων ημερών από την ημέρα που θα περιέλθουν σε γνώση του, δεν συνεργάζεται καλόπιστα με την Εταιρεία και δεν ανταποκρίνεται με ειλικρίνεια και σαφήνεια στα αιτήματα της Εταιρείας μέσω της πλατφόρμας, και δεν προβαίνει στην επισύναψη όλων των απαιτούμενων δικαιολογητικών.
Σε περίπτωση που χαρακτηριστεί ο δανειολήπτης μη συνεργάσιμος και εφόσον είναι φυσικό πρόσωπο του οποίου διακυβεύεται ο πλειστηριασμός της κύριας κατοικίας του, ενημερώνεται από την εταιρεία διαχείρισης απαιτήσεων που ενεργεί για λογαριασμό του δανειστή εγγράφως ή ηλεκτρονικά, εντός 15 ημερολογιακών ημερών από την ημερομηνία χαρακτηρισμού του.
Για νομικά πρόσωπα-πολύ μικρές επιχειρήσεις, η ενημέρωση για τον χαρακτηρισμό του δανειολήπτη ως μη συνεργάσιμου πραγματοποιείται κατά τον χρόνο καταγγελίας της σύμβασης ή νωρίτερα.
Ποιες είναι οι νομικές συνέπειες του χαρακτηρισμού του δανειολήπτη ως μη συνεργάσιμου;
Οι νομικές συνέπειες και επιπτώσεις του χαρακτηρισμού ενός δανειολήπτη ως μη συνεργάσιμου είναι η δρομολόγηση από την εταιρεία διαχείρισης απαιτήσεων που ενεργεί για λογαριασμό του δανειστή των νόμιμων ενεργειών για την ικανοποίηση των απαιτήσεών της, π.χ.:
- καταγγελία, έκδοση διαταγής πληρωμής, λήψη ασφαλιστικών μέτρων, αναγκαστική κατάσχεση της κινητής ή ακίνητης περιουσίας, συμπεριλαμβανομένου του ακινήτου που αποτελεί τη μοναδική κατοικία του δανειολήπτη, καθώς επίσης και των απαιτήσεων κατά τρίτων, εκποίηση τυχόν εξασφαλίσεων που έχουν παρασχεθεί από εγγυητές και τρίτα πρόσωπα.
Επίσης, υπάρχει ο κίνδυνος αποκλεισμού από ειδικές ευεργετικές διατάξεις της νομοθεσίας, καθώς και από πιθανά πλεονεκτήματα που ο δανειολήπτης θα μπορούσε να έχει εάν συνεργαζόταν με την εταιρεία διαχείρισης απαιτήσεων που ενεργεί για λογαριασμό του δανειστή για την εξεύρεση κατάλληλης λύσης.
Ποια είναι η Διαδικασία Εξέτασης Ενστάσεων εάν ο δανειολήπτης διαφωνεί με τον χαρακτηρισμό;
Η Διαδικασία Εξέτασης Ενστάσεων είναι το διαδικαστικό πλαίσιο υποβολής ένστασης από δανειολήπτες που διαφωνούν με τον χαρακτηρισμό τους ως μη συνεργάσιμων.
Η Διαδικασία Εξέτασης Ενστάσεων ισχύει για τα φυσικά πρόσωπα, τις ατομικές επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες. Κάθε δανειολήπτης μπορεί να προσφύγει σε αυτή μόνο μία φορά.
Η ένσταση πρέπει να υποβληθεί εντός 15 εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία παραλαβής της σχετικής έγγραφης ενημέρωσης από την εταιρεία διαχείρισης απαιτήσεων.
Διευκρινίζεται ότι η ένσταση δύναται να υποβάλλεται επί της διαδικασίας που τυχόν οδήγησε στο χαρακτηρισμό του δανειολήπτη ως μη συνεργάσιμου. Ένσταση δεν δύναται να υποβάλλεται επί του περιεχομένου της πρότασης ή αντιπρότασης, η διαπραγμάτευση επί του οποίου διενεργείται μέσω των προβλεπόμενων του σταδίου 4 της Διαδικασίας Επίλυσης Καθυστερήσεων.
Τρόπος υποβολής ένστασης
Για την ένσταση ο Δανειολήπτης μπορεί να χρησιμοποιήσει το έντυπο «Ένσταση», το οποίο μπορεί να υποβάλει με οποιοδήποτε από τους ακόλουθους τρόπους:
- Σε έντυπη μορφή σε οποιαδήποτε κατάστημα του Δικτύου της Τράπεζας Eurobank.
- • Σε έντυπη μορφή ταχυδρομικώς με συστημένη αλληλογραφία στη διεύθυνση: doValue Greece, Κύπρου 27 και Αρχιμήδους 18346 Μοσχάτο (Μονάδα Εξυπηρέτησης Πελατών και Διαχείρισης Παραπόνων).
- Σε ηλεκτρονική μορφή (συμπληρωμένο και σκαναρισμένο έντυπο) στο email [email protected].
Εξέταση ενστάσεων
Η εξέταση των ενστάσεων πραγματοποιείται από ανεξάρτητη επιτροπή που έχει συγκροτήσει η εταιρεία διαχείρισης απαιτήσεων για τον σκοπό αυτόν.
Η τελική απόφαση της επιτροπής γνωστοποιείται στον Δανειολήπτη εγγράφως εντός 2 μηνών από την ημερομηνία υποβολής της ένστασής του, χρονικό διάστημα κατά το οποίο ισχύουν οι όροι των υφιστάμενων συμβάσεων.
Εφόσον η ένστασή σας γίνει δεκτή, η doValue Greece μέσα από το περιβάλλον της Πλατφόρμας, θα επαναφέρει την αίτηση στο στάδιο που θα επιλέξει. Από το στάδιο αυτό και έπειτα η διαδικασία συνεχίζεται όπως περιγράφεται παραπάνω.
- Για Οφειλέτες
- Ρυθμίσεις οφειλών για ιδιώτες
- Ρυθμίσεις Οφειλών για Επιχειρήσεις
- Ειδικές Ρυθμίσεις για Πληττόμενες Ομάδες
- Ηλεκτρονική Πλατφόρμα Προσωποποιημένης Πληροφόρησης - My e-Servicing Portal
- Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες
- Τρόποι πληρωμής των οφειλών
- Κώδικας Δεοντολογίας
- Πτωχευτικός Νόμος
- Πώς μπορούμε να σας βοηθήσουμε ?